Een effectieve flyer- of folderactie opzetten: zo werkt dat



Het blijft een veel geziene promotieactie: flyeren op openbare plekken. Met de juiste middelen is dit dan ook altijd nog een erg effectief promotiemiddel om meer naamsbekendheid te creëren of met jouw doelgroep in gesprek te komen. Afhankelijk van het doel van de actie, de doelgroep die je wilt benaderen en de omvang van de campagne zijn er een aantal stappen te zetten. Hieronder gaan we verder in op deze stappen zodat ook jij een effectieve flyeractie kunt opzetten.

Welk doel wil jij met jouw flyers bereiken?

Om een effectieve promotieactie te realiseren is het allereerst enorm belangrijk om de doelstelling van jouw actie te bepalen. Wat wil je met het drukken van flyers bereiken? 

Veel voorkomende doelstellingen bij het uitdelen van folders zijn bijvoorbeeld:

  • Meer bewustwording creëren;
  • Een evenement promoten;
  • Een product of dienst verkopen. 

Afhankelijk van deze doelstelling kun je jouw flyers gericht ontwerpen op basis van dit doel en kun je de juiste locaties kiezen voor de verspreiding hiervan. Om de beste locaties te kiezen is het ook goed om jouw doelgroep af te bakenen. 

Denk bijvoorbeeld goed na over de demografische kenmerken van jouw ideale doelgroep. Hoe oud zijn ze, waar wonen ze, wat zijn hun interesses etc. Met deze kenmerken in het achterhoofd kun je beter bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt en waar jij dus moet zijn om jouw flyers te verspreiden. 

Trek de aandacht met jouw ontwerp

Om vervolgens de aandacht te trekken van jouw doelgroep is het belangrijk dat het ontwerp aantrekkelijk is en je de boodschap op de juiste wijze kan overbrengen. Je wilt natuurlijk niet dat jouw flyer direct in de prullenbak belandt na het uitdelen. Houd de informatie die je wilt overbrengen dan ook beknopt en zorg voor een pakkende kop en aantrekkelijke afbeeldingen. 

Houd het hierbij niet alleen bij eenrichtingsverkeer, maar vraag ook iets van de ontvanger. Roep bijvoorbeeld op tot een duidelijke actie. Trigger de lezer om naar een website te gaan of geef bijvoorbeeld een speciale kortingscode die ingewisseld kan worden. Door deze acties kun je ook direct de effectiviteit van jouw campagne meten; hoe meer acties volgen n.a.v. jouw flyeractie, hoe beter dit dus heeft gewerkt! 

Mag je overal flyers en folders verspreiden? 

Let er wel op dat je niet overal zomaar flyers mag verspreiden. Op sommige openbare plekken moet je een vergunning aanvragen voordat je hier mag flyeren, bij andere plaatsen dien je toestemming te vragen aan de eigenaren van de locaties waar je wilt gaan staan. Deze regelgeving is altijd verschillend per gemeente. Bekijk dus goed de lokale wetgeving om zeker te weten dat je legaal bezig bent. Zorg er bij de verspreiding ook voor dat je naast strategische locaties, ook strategische tijdstippen uitzoekt. Bedenk wanneer de meeste mensen hier aanwezig zijn om jouw bereik te maximaliseren. 

Opvolging & feedback van jouw actie

Natuurlijk wil je naderhand kunnen bepalen of jouw actie effectief is geweest. Ook hierom is het, zoals we al eerder aangeven, enorm belangrijk om ontvangers van jouw flyer aan te sporen tot een actie. Op basis van deze acties kun je vervolgens ook evalueren of jouw doelstelling bereikt is, of eventuele mislukkingen evalueren. 

Ook kun je feedback verzamelen van mensen die jouw flyer hebben ontvangen, of van andere betrokkenen bij de organisatie van de actie. Deze feedback kan je helpen om in de toekomst de effectiviteit van zo’n actie te verbeteren. Hoe breed je zo’n flyeractie dus ook kunt inzetten, het is enorm belangrijk om dit af te bakenen tot een specifieke boodschap die je aan een afgekaderde doelgroep wilt overdragen. Het aanbrengen van focus zal uiteindelijk zorgen voor een effectieve flyercampagne.